APA ITU ‘PARENTING’?

Semua orang ingat, dengan mengandung, melahirkan anak, kau dah jadi ibu dan ayah. Betul ke?

NO. Big NO.

 

Apa itu ‘parenting’?

Saya berpendapat parenting adalah bila mana kita diberi amanah untuk mendidik dan membentuk individu tersebut sehingga dia mampu bersosial dengan tanggungjawab, respond yang baik dengan alam sekitar dan menerima perbezaan budaya/pendapat dan kepelbagaian.

Siapakah parent/ibubapa?

Melahirkan anak tidak bermaksud kita menjadi ibubapa. Parenting berlaku hanya apabila kita menjalankan amanah dan tanggungjawab kita pada ‘future generations’. Tak kiralah sama ada ibubapa biologi (biological parents), ibubapa tiri atau ibubapa angkat. Selagi anda menjalankan amanah dan tanggungjawab parenting itu, anda layak digelar ibu atau bapa.

Blog ini diwujudkan supaya ibubapa ada satu platform untuk berkongsi ilmu keibubapaan, berkongsi tips2 dalm melicinkan urusan rumahtangga dan sebagainya selagi ia melibatkan ibubapa atau anak2.

Saya tidak hanya menekankan soal akademik semata-mata tetapi juga dari semua sudut termasuk pembangunan sahsiah. Parenting is not about academic, dear parents. There’s more to parenting.

Saya juga seorang ibu tunggal kepada 2 anak, juga seorang bekas pendidik yang kini berkhidmat di Kementerian Pendidikan Malaysia. Saya juga mempunyai kemahiran di dalam bidang teknologi pendidikan.

Anda parent yang bagaimana? So when do you become a parent? When you act like one.

Wahai ibubapa.. Didiklah dirimu dengan ilmu keibubapaan. Menjadi ibu dan ayah, bukan sekadar melahirkan, membeli pakaian, membeli makanan dan menyediakan tempat tinggal, menghantar anak ke sekolah terbaik, but it takes more than that; your EFFORT.

Let’s do this! Let’s become good parents!

Leave a comment